Światowy Dzień Doceniania Pracownika

Magdalena Świątek

Magdalena Świątek

Prezes zarządu Workprofit

trener i praktyk skutecznej komunikacji w biznesie, specjalistka prawa pracy, Menadżerka z 19-letnim doświadczeniem. Ukończyła m.in. studia Zarządzanie Zasobami Ludzkimi Konsultant badania mocnych stron Extended DISC fascynatka rozwoju talentów w oparciu o tzw. test Gallupa i empatycznej komunikacji w oparciu o metodę NVC

Światowy Dzień Doceniania Pracownika obchodzony jest w pierwszy piątek marca, więc w 2024 roku przypada on na 1 dzień tego miesiąca. Każdy pracownik ma w sobie potencjał, co jest powszechnie akceptowane. Jednak istnieją różnice w opinii na temat tego, co bardziej pobudza ten potencjał: pochwały czy krytyka? Specjaliści od zarządzania twierdzą, że żadne z tych podejść nie jest optymalne. Czy naprawdę wierzymy w puste pochwały? Kiedy słyszymy, że jesteśmy „cudownymi ludźmi”, to może być miłe, ale… niekoniecznie odnosi się to do nas osobiście. Natomiast gdy usłyszymy, że nasza obecność w pracy sprawia, że inni częściej się uśmiechają, to jest to konkretna obserwacja, którą można zauważyć. Zasada „DOCENIAJ – NIE OCENIAJ” ma tutaj kluczowe znaczenie.

Badania dotyczące poziomu satysfakcji z pracy jednoznacznie wskazują, że pracownicy potrzebują uznania i docenienia, tak jak ziemia potrzebuje deszczu. Kiedy szef lub menadżer poświęca czas na zauważenie pracowników, budzi się ich potencjał, a zaangażowanie rośnie. Poprawia się atmosfera, komunikacja i motywacja. Spada presja dotycząca podwyżek. Nie wierzysz? Czytaj dalej. W większości przypadków, gdy szef nie jest zadowolony z pracownika, działanie polegające na docenieniu ostatnich osiągnięć pracownika działa wręcz magicznie. Obserwuję to na co dzień w wielu firmach.

Miałam okazję być świadkiem sytuacji, która ujawniła zaniedbanie w docenianiu pracownika. Pewnego dnia lider zespołu dość ostro i mało profesjonalnie skrytykował jednego ze swoich najlepszych pracowników. Co ciekawe, ten pracownik zareagował na to z zaskakującym spokojem, a potem nagle odżył – jego nastrój poprawił się, a przez kilka dni miał lepszy humor. Okazało się, że szef nigdy wcześniej nie wyraził wprost swojej oceny dotyczącej pracy tego pracownika. W rezultacie pracodawca nieświadomie zaniedbał udzielenie pracownikowi informacji zwrotnej na temat jego wykonywanej pracy, co wyraźnie było mu potrzebne. Warto podkreślić, że sposób, w jaki to zostało zrobione, na pewno nie zasługuje na pochwałę. Liderom brakuje świadomości, że wielu pracowników potrzebuje informacji zwrotnej dotyczącej ich pracy, bez względu na to, czy jest ona wykonywana dobrze, czy źle. Na szczęście umiejętność prawidłowej oceny pracownika można nabyć. Pracownik lubi wiedzieć, czy obrana przez niego droga jest dobra czy zła.

A oto przykład „cudu”. W pewnej firmie jeden z zespołów zaczął narzekać na jednego ze swoich członków. Szef otrzymywał informacje, że pracownik jest nieefektywny, niezaangażowany i okazuje złość, gdy prosi się go o pomoc. Atmosfera stawała się coraz bardziej napięta, a jakość pracy spadała. Szef polecił liderowi zespołu, aby jak najczęściej zauważał, co pracownik robi dobrze i od razu to komunikował. Po dwóch tygodniach problem zniknął. Zmotywowany pracownik zaangażował się w zadania, a gdy przestał być ciągle krytykowany, wyjaśnił, że martwił się jego gorszymi wynikami badań, które spowodowały spadek jego energii.

Szef może „bezkosztowo” doceniać pracownika za pomocą skutecznej komunikacji, wykorzystując takie narzędzia jak: docenianie – gdy jest OK; rozmowa korygująca – gdy nie jest OK; feedback okresowy – na przykład roczny, półroczny, kwartalny (do wyboru). W ten sposób nie musi sięgać po przewidziane w Kodeksie pracy kary w postaci upomnień i nagany (art. 108 KP). Zachęcam do praktykowania doceniania pracowników w marcu i obserwowania efektów.

Jeśli jesteś zainteresowany nauką narzędzi komunikacji na linii szef-lider-pracownik, zapraszam na moje autorskie warsztaty w formule zamkniętej lub otwartej. Aby uzyskać więcej szczegółów, napisz na adres e-mail: kursy@workprofit.pro